NEW SHIP OF MT6067 DESIGN FOR OFFSHORE ENERGY COMPANY

Revolutionary “Walk to Work” Vessel for Offshore Energy Operations.

Marin Teknikk AS is a leading designer of ships for both the offshore energy industry, ocean-going fishing vessels and expedition yachts. The company’s head office is located in Dragsund in Herøy municipality in Sunnmøre. In recent years, the company has had a strong focus on innovative and sustainable design and design solutions.

Against this background, it is a great pleasure to announce that a contract has been signed between the Austrian-Romanian company OMV Petrom and Green Yard Kleven where Marin Teknikk AS will deliver design and engineering for a new innovative “Walk to Work” ship design.

“When we decided a few years ago that we would start work on developing such a ship, where we initially had offshore wind in mind, I set as one requirement that we had to develop something that is both better and different from the OSV and CSOV ships that were then prevailing in the market. And that it should be able to compete in price. We have now achieved this,” says Svein-Rune Gjerde. “The concept is based on an idea I got back in 2006, which was intended to be used in the design of well intervention and drilling ships, where the ship’s movement is also a challenge.”

The ship is tailored to operate a fixed-bottom platform on a large and important offshore gas field on the Romanian continental shelf. With its innovative design and technology, this vessel represents a new era in offshore logistics. All technicians and administrative personnel for the platform must live on the ship and not on the platform.

In competition with several of the leading ship designers, the design from Marin Teknikk was chosen almost a year ago. The platform that the ship will serve will be put into operation from 2027.

The competition was announced by OMV Petrom and the brokerage firm Seabrokers.

In those environments, we met people who saw the great advantages of the ship and who attached great importance to operability and the environment on board, who in turn deliver personnel to the rig who are prepared and ready to carry out the work they are there to carry out .

The past year has been a time of many demanding and exciting challenges leading up to the conclusion of the contract. The joy among the employees at Marin Teknikk was great now that the final decision was made and the contract was signed.

– – – – – – – – – – – – – – – – –

Revolusjonerende “Walk to Work” Fartøy for Offshore Energy Operasjoner.

Marin Teknikk AS er en ledende designer av skip til både offshore energy-industrien, havgående fiskefartøy og ekspedisjons yachter. Selskapets hovedkontor er lokalisert i Dragsund i Herøy kommune på Sunnmøre. Selskapet har de siste årene hatt stor fokus på innovative og bærekraftige design og designløsninger.

På denne bakgrunn er det en stor glede å kunngjøre at der er inngått kontrakt mellom det østerisk-rumenske selskapet OMV Petrom og Green Yard Kleven der Marin Teknikk AS skal levere design og engineering til et nytt innovativt «Walk to Work» skips-design.

«Da vi for noen år siden besluttet at vi skulle starte på arbeidet med å utvikle ett slikt skip, der vi i første omgang hadde offshore wind i tankene, så stilte jeg som ett krav at vi måtte utvikle noe som både er bedre og forskjellig fra de OSV og CSOV skipene som da var rådende i markedet. Samt at det skulle kunne konkurrere i pris. Dette har vi nå fått til» sier Svein-Rune Gjerde. «Konseptet er basert på en ide jeg fikk tilbake i 2006, som var ment for å brukes i design av brønn-intervensjon- og bore-skip, der skipets bevegelse også er en utfordring».

Skipet er skreddersydd for å betjene en bunnfast plattform på et stort og viktig gassfelt offshore på Rumensk kontinentalsokkel. Med sitt nyskapende design og teknologi, representerer dette fartøyet en ny æra innen offshore logistikk. Alt av teknikere og administrativt personell for plattformen skal bo på skipet og ikke på plattformen.

I konkurranse med flere av de ledende skipsdesignere ble designet fra Marin Teknikk valgt for nesten ett år siden. Plattformen som skipet skal betjene skal settes i drift fra 2027.

Konkurransen ble utlyst av OMV Petrom og meglerfirmaet Seabrokers.

I de miljøene møtte vi personer som så de store fordelene med skipet og som la stor vekt på dette med operabilitet og miljø om bord som i neste omgang leverer personell til riggen som er opplagt og klar til å utføre det arbeidet de er der for å utføre.

Det siste året har vært en tid med mange krevende og spennende utfordringer frem til kontraktsinngåelse. Gleden blant de ansatte på Marin Teknikk var stor nå når den endelig beslutningen ble tatt og kontrakt ble signert.

Designets egenskaper og fordeler:

  • Fleksibilitet og Miljøvennlighet: Det nye skipet er designet for å betjene både vindturbiner og offshore plattformer for olje og gass. Dens miljøvennlige teknologi og bredere bruksområde markerer en signifikant forbedring av tradisjonelle “Walk to Work” fartøy. 2 skrogsløsningen gjør at skipet ikke blir flyttet så langt ut av posisjon når en bølge treffer og dermed reduseres energi forbruket og utslippet.
    Designet har en azimuthpropell i hvert hjørne med stor avstand, – også tverrskips, noe som i neste omgang er energibesparende. «QUATTROPROP» er Marin Teknikk’s benevnelse på dette systemet.
    Skrogkonstruksjonen er også utformet slik at alle 4 propellene tilsammen vil gi en høy slepekraft.
    Skipet skal kunne være kontinuerlig koblet opp mot riggen med en gangvei slik at om en kritisk situasjon oppstår, så skal personell på riggen omgående kunne evakueres til skipet via gangveien.
  • Forbedret Operabilitet: Komfort: Med en design som muliggjør flere operative dager årlig, – så tilbyr fartøyet en mer behagelig arbeids- og oppholds-opplevelse for både mannskap og rigg-personell. Dette minimerer sjøsyke og øker personell utnyttelsen betydelig.Ett system som enkelt kan aktiveres og deaktiveres og som ikke bruker energi, er med på å redusere skipets bevegelse. Dette er en del av løsningen for å få skipet til å kunne operere og være tilknyttet riggen med en gangvei i bølgehøyder med en signifikant høyde opp til Hs=4.5m. Det betyr at enkelte bølger kommer opp i 8 – 8.5m høyde uten at gangveien må frakobles.Vi har kjørt flere omfattende modelltester i havbassenget ved SINTEF Ocean i Trondheim. Disse testene har vi lært mye av og som igjen har bekreftet at ideen og teorien stemmer. Den siste omfattende testingen ble utført i juli og august nå i år.
  • Funksjonalitet: Fartøyet kan lagre flytende laster som skal brukes av riggen i gassproduksjon. Det har også et stort akterdekk for lastning av riggutstyr og kontainere. Her er også lagerområder og workshoper for reparasjon og vedlikehold av utstyr både til rig og skip, noe som resulterer i betydelige besparelser for operatøren av olje- og gassfeltet.En stor batteri-bank blir installert og skipet blir arrangert med tanker og system for anvendelse av «grønn metanol» og biofuel.

Alt dette vil være med på å redusere energi forbruket samt å redusere utslippet av NOX og drivhus gasser.

– Dimensjoner og Innredning: Fartøyet har en lengde på 90 meter og en bredde på 22 meter. Det har innredning av høy kvalitet for 90 personer i 90 lugarer, – utstyrt for høy komfort og effektivitet.

Med denne lanseringen setter Marin Teknikk en ny standard i offshore-industrien, og demonstrerer sitt engasjement for innovasjon, miljøansvar og operasjonell effektivitet.

Flere versjoner av skips konseptet for bruk som installasjon fartøy til offshore wind er også under utvikling.

Designet vil også være ideelt for bruk i oppdrettsnæringen. Det arbeides for tiden med forslag til anvendelse både til frakt av oppdrettsfisk og til betjening av oppdrettsanlegg offshore.

Prosjekta utviklet for «Offshore Wind» er på henholdsvis 80 og 74m lengde og bredde på 22m. Lignende god oppe tid på gangvei operasjoner for disse skipa.

Byggeverft:

Skipet har vært til prising både på norske og flere Europeiske verft.

Det var med glede at vi mottok beslutningen om at Green Yard Kleven ble valgt til å bygge skipet. Det er et verft Marin Teknikk har arbeidet sammen med over lang tid på flere skips-prosjekt både til Offshore Energi industrien og til Expedition Yachter.

3 slike yachter på mellom 105 og 120m er designet av Marin Teknikk, bygget og levert til både myndigheter, klasse og eierens fulle tilfredstillelse.

Kontrakten vil bety mye for den maritime industrien både lokalt og ellers i landet.

Flere lokale leverandører har allerede signert store avtaler for levering av utstyr og tjenester.

For ytterligere informasjon fra Marin Teknikk a.s. vennligst kontakt:
Svein-Rune Gjerde, CEO og leder for nyutvikling.
Tel.: +47 700 83 404 eller mob. +47 911 89 888 e-post: srg@marinteknikk.no